fredag 14. april 2017

14. april - Nord-Kolnes, Strandesvågen og Solavika

Dette var en dag som startet med svak nordavind og nesten skyfri himmel. Jeg startet morgenen på Nord-kolnes. Der var de 4 ringgjessene, underarten hrota på plass. En stjertand, hann lå også like ved dem. Ting som tydet på at det hadde kommet litt fugl var en syngende sivspurv hann som satt noen få meter fra sjøen, men som raskt trakk videre, i tillegg til 9 steinskvett og 13 enkeltbekkasiner. Sjøen var uvanlig blank, noe som gjorde det lett å se etter fugl. En sjekk fra en høyde resulterte i 21 gråtrupedykkere, 2 teist og 8 islom. Brunnavika ble også sjekket, men det var lite spennende der.
Ringgjess

Rødstilk
Stjertand, hann
På kvelden tok jeg en ny tur. Første stopp ble i Strandesvågen hvor det var 29 horndykkere i sommerdrakt! De lå stort sett i grupper der den største var på 17 individer. Jeg så også 10 bergender, 3 sandlo, 3 stillits i og ved bukta og over Sømmevågen trakk 12 sangsvaner mot nord.

En siste stopp før solen gikk ned var på nordsiden av Solavika. Det mest spennende der var 1 kortnebbgås som trakk nord sammen med en gjeng grågjess. Jeg så også over bukta med teleskop, men mye av fuglene var på langt hold. 215 fiskemåker og 8 horndykkere var kort oppsummert det jeg syntes var mest interessant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar