søndag 12. februar 2017

12. februar - Mating av fugler med brød

Mating med brød kan lokke til seg diverse fugl, av og til litt uventede arter også. Det fikk jeg blant annet erfare i dag da jeg tok en tur i Grannesvågen og begynte å mate måkene da en 2K GRØNLANDSMÅKE dukket opp. Den kom på brød og jeg brukte litt tid på å prøve å ta noen bilder av den. I bukta var det også en sothøne, den første som er sett i kommunen i år.
2K grønlandsmåke

2K grønlandsmåker skiller seg godt ut fra gråmåker og fiskemåker.
 Etterpå tok jeg turen til Hafrsfjord bru for å å se hva som var der. Da jeg kastet ut brød der kom POLARMÅKEN over et par turer for å sjekke hva de andre måkene spiste på, men selv var den fortsatt ikke interessert i å prøve det ut selv. Ærfuglene på lokalitet derimot er vant med å bli matet og tillitsfulle. Jeg prøvde meg litt på fotografering av dem, men gav meg relativt fort.
3K polarmåke
Et bilde av ærfuglene tatt med mobilen.
Ærfugl
 Helt til slutt tok jeg også en tur i Tananger havn. Det var noen måker der, men det kjekkeste var en av de brødspisende steinvenderne som av og til er i havneområdet. Steinvenderen kom flyvende bort til meg da den så at jeg kastet ut brød, meget koselig etter min mening.
At steinvendere kommer på brød slik som i Tananger havn vil jeg tro er temmelig uvanlig. 
Steinvender

2 kommentarer:

  1. Tilbake i nord-øst England der jeg kom ifra det er ganske vanlig at Steinvender tar brød, "fish and chips" og lignende. Har ikke efarte dette her til lands ennå men for arten er alt innenfor...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for interessant informasjon! Dette var nytt for meg da jeg selv aldri har sett slik adferd andre steder.

      Slett