søndag 15. januar 2017

Helgen 14-15. januar - Dvergspurv!

Den 14. januar våknet jeg til kuldegrader og et tynt lag med snø. Jeg bestemte meg for å gå til Hagabukta i håp om å se noe kjekt. Det blåste kraftig og med tanke på fugl var det mye mindre liv enn gårsdagen. Det mest interessante for dagen var en jernspurv som dukket opp i et lite kratt, og 2 havørn som fløy over bukta. Utenom dette var det de mer faste artene som 3 dvergdykkere, 2 horndykkere og 10 bergender å se.
Jernspurv
Den 15. januar var det fortsatt kaldt, men helt vindstille og sol. Mye bedre forhold for å se på fugl med andre ord. Dagen ble startet på Solastranda ved soloppgang. Ute i vika ble det blant annet sett 3 gråstrupedykkere og 10 horndykkere, men mye ble nok usett på grunn av mye dis og kort sikt. Det mest spesielle var en 2K GRØNLANDSMÅKE som dumpet ned på stranden og begynte å spasere litt bortover, før den igjen fløy videre.
2K Grønlandsmåke
Videre denne dagen ble hele kyststekket på Kolnes gått. Første skikkelige stopp var på Sør-kolnes. Der var det en vintererle, 5 snøspurv, 15 sanglerker og 22 heipiplerker inne på noen jorder. Ute på sjøen lå en toppdykker som er en sjelden art ute i havgapet. Området ved Kolnesgården stod så for tur. Der var det 7 steinvendere, en bergirisk og en dvergfalk. Noen hundre meter innover land gikk det også 10 sædgjess på et svartjorde. På Nord-kolnes var det ikke så mye fugl, men 2 nye vintererler dukket opp. Da jeg jeg kom til Brunnavika la jeg merke til at det var gode antall av heipiplerker og skjærpiplerker som måtte sjekkes nøye. Mens jeg sjekket dem fikk jeg et kort glimt av en buskspurv med et rødlig  hode. Det måtte jo være en dvergspurv, men jeg syntes det var for godt til å være sant og ble nesten litt usikker. Da den heldigvis dukket opp igjen var det ingen tvil, det var virkelig en dvergspurv i gresset! Like etterpå fløy den ned i taren hvor jeg fikk tatt noen bilder av den før turen fortsatte.
Dvergspurv

Etterpå ble siste rest av Brunnavika sjekket. Det resulterte i 6 rødstilk. På Kolnes var det oppsummert endel piplerker, gjerdesmett, bra med stær, noen hundre gressender og 15 storspover. På sjøen var det totalt 7 horndykkere og 8 gråstrupedykkere.

Hagabukta fikk ogå et besøk denne dagen. 3 horndykkere, 19 toppdykkere, 96 sjøorrer, 10 bergender, 5 smålom og 3 dompap ble observert her. Ute på Hagaøyna var det i tillegg 10 storspover og rundt 20 gråtrost.
Bergand
Det siste dagslyset ble brukt i Sømmevågen hvor det var 2 stjertenderdvergdykker, 6 rødstilk og 40 bergender.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar