fredag 13. januar 2017

11-13. januar - Måker i vinden og innholdsrik ettermiddag i Hagabukta.

Den 11. januar tok jeg en tur til Vigdel etter jeg var ferdig på UiS. Dette for å se om det kunne være noe fugl som trakk nær land på grunn av stormen. Selv om det var mye vind, var det relativt mildt og da jeg satte meg i le var det riktig behagelig å skåde. Utover på sjøen så jeg ikke noe, men langs land gikk det en jevn strøm med måker. På den 1,5 timen jeg satt så jeg ca. 950 gråmåker, 375 svartbak, 80 fiskemåker og en voksen POLARMÅKE! I tillegg til måkene så jeg også 2 havsuler.
Polarmåke
Fiskemåke i stormen
12. januar var nok en vindfull dag. Jeg tok en titt i Tananger havn hvor sivhønen var på plass og endel måker trakk over. Et lite høydepunkt for dagen var da jeg så 13 sædgjess på en kornåker rett ved hovedveien på Tananger.
Sædgjess
Da jeg kom hjem den 13. januar var det kun en time igjen med dagslys. Jeg gikk fra huset til Hagabukta for å lufte meg og i håp om å se et eller annet kjekt. Turen var over all forventning! I Hagabukta så jeg nemlig 4 nøttekråker, jordugle og varsler samtidig! Som om ikke det var nok skremte jeg også opp en kvartbekkasin, 3 sædgjess fløy over og et raskt sveip med kikkert over bukten resulterte i 3 dvergdykkere, 3 horndykkere og ca 20 toppdykkere og 25 bergender.
Jordugle
Nøttekråke
Varsler

1 kommentar:

  1. Reidar Tønnessen13. januar 2017 kl. 20:10

    Hei Bjørn ! Gratulerer med en fin-fin start på fugleåret 2017! Her var det mye spennende!

    SvarSlett