tirsdag 3. januar 2017

03. januar

Dagen var preget av regnbyger og mye vind som økte på utover dagen. Jeg startet i Tananger havn i håp om å få sett en sivhøne som er tilbake for andre vinteren på rad. En art som vanligvis ikke er alt for lett å få i Sola kommune hvert år. Etter litt leting fant jeg fuglen. 2 steinvendere var også å se.
Sivhøne
Like etterpå tok jeg turen til Hafrsfjord bru. Der var det relativt lite fugl å se, men på utsiden av bruen satt det en gjeng med kråkefugler. Disse ble sjekket grundig og en svartkråke viste seg å være blant dem. 

Deretter tok jeg årets første tur på Kolnes. Jeg gikk fra Brunnavika og sørover slik at jeg fikk sjekket de fleste jordene som er på Kolnes nord for Kolnesgården. Dette i håp om at det kunne være noen gjess på dem. Jeg så ingen gjess, men i sjøen lå det trolig et firesifret antall ender. Men mye vind og kraftig regn fikk meg til å tenke at det ikke var dagen til å sjekke disse grundig. Av de ikke helt vanlige artene var det 8 storspover og 2 rødstilk som holdt til i Brunnavika. Jeg så også en spurvehauk og en vandrefalk på Kolnes, og 12 heipiplerker var fordelt litt rundt om.

Etter en god time i vinden fristet det med en tur i en skog hvor det kunne være le. Jeg kjørte derfor til Ølbergskogen. Det var ikke så mye le som jeg hadde håpet, og etter å ha gått rundt i 10 minutter hadde jeg ikke sett eller hørt en eneste fugl. Jeg hadde egentlig gitt opp og var på vei tilbake til bilen da jeg hørte små pipelyder. Jeg fulgte lyden et stykke til jeg kom til et område hvor vinden ikke tok så mye. Pipelydene kom fra en gjeng fuglekonger og en svartmeis. Jeg sjekket fugekongene da jeg oppdaget en tillitsfull trekryper som jeg begynte å fotografere på. Relativt fort fant jeg at ut det var tre eller fire individer i trærne. Et antall jeg sjelden kommer over.
Trekryper
Trekryper
På vei hjem tok jeg to korte stopp. En kort stopp i Sømmevågen som resulterte i 7 storspover og 1 rødstilk. Deretter sjekket jeg Flemmingen, en liten holme vest for Risavika hvor 2 tjeld var på plass.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar