søndag 26. oktober 2014

25-26. oktober - Kryssetur til Utsira

25. oktober
På fredag var jeg så heldig å bli spurt om jeg ville være med til Utsira og se etter VIERSANGEREN som hadde vært der i to dager. Jeg ble selvfølgelig med. Litt før 12, dagen etter var vi ved Skjeldehagen på Utsira hvor fuglen var sett. Vi var en god gjeng som hadde reist ut og det tok ikke så lang tid før vi så den. Den var på ingen måte enkel å fotografere og jeg så den kun sitte åpent i noen få sekunder.
Det første bildet og omtrent det eneste jeg fikk av fuglen før den ble fanget inn og ringmerket.
Viersanger i hånd
Spesielt for arten er den kraftige øyenbrynstripen som er beige foran.
26. oktober
Jeg startet dagen i Brunnavika hvor jeg skremte opp en flokk på 16 stillits som satt langs en grusvei. Det var også et par sivspurv samme sted. Ellers var det lite å se.

Etterpå gikk jeg fra Nord-kolnes til Sør-kolnes. På strekket så jeg litt forskjellig som en vandrefalk, tundralo, 15 myrsniper, 3 fjæreplytt, steinvender, 3 steinskvett, vintererle, linerle, 4 bergirisk og en laksand. AMERIKABLESANDEN holder fortsatt stand på Sør-kolnes.
Denne steinskvetten hadde funnet seg en godbit.
Amerikablesand

2 kommentarer: