mandag 20. oktober 2014

20. oktober - Ringgjess i Brunnavika

Etter en lang skoledag, med mer, kom jeg meg ikke ut før klokken var godt over 17 på kvelden. Jeg tok turen til Kolnes og startet i Brunnavika. Der var det høyt med vann og jeg hadde ikke troen på å finne noe. Men en sjekk måtte til, og sammen med stokkendene beitet det 2 ringgjess, underarten bernicla! Selv om det har vært endel ringgjess her og der i det siste var det akkurat noe slikt jeg trengte. Etter et par dager på Kolnes uten å se så mye gjorde dette dagen. Jeg brukte også litt tid på å fotografere dem, men det dårlige lyset gjorde det krevende.
Jeg blir ofte overrasket over hvor små ringgjess faktisk er...
Fuglene fløy plutselig opp fra vannet og tok en runde over meg for deretter å lande igjen, betraktelig nærmere enn utgangspunktet.
På vei til Nord-kolnes syklet jeg forbi en hage hvor minst 15 av fasanene som holder til i området gikk på plenen.
Fasaner
På Nord-kolnes var det mest interessante en havørn, 2 myrsniper og en rødstilk, altså ikke veldig mye å se.
Selv om det begynte å bli relativt mørkt valgte jeg også å gå litt sørover på Kolnes. Her skremte jeg opp en kvartbekkasin og i dammen var det bra med ender. Til slutt ble det for mørkt til å skåde og jeg vendte nesen hjem. Totalt så jeg rundt 70 skjærpiplerker.
Til slutt et bilde av en kvartbekkasin jeg kom over på en liten luftetur jeg hadde i går. Det er endel av dem rundt omkring, så det er bare å lete!

1 kommentar:

  1. Hei Bjørn ! Gratulerer med fine resultater fra Kolnes:-) !

    SvarSlett