fredag 10. oktober 2014

10. oktober - Vannpiplerke og polarsvømmesnipe på Kolnes!

Jeg startet dagen svært rolig og jobbet med skolearbeid hele formiddagen. I 11 tiden mens jeg holdt på med skolearbeid hørte jeg plutselig en spettmeis. Dette var et nytt tomtekryss, og jeg er nå oppe i 106 arter. Siden den først holdt på i hagen hev jeg opp et nett og satte på spettmeislyd. Men ingen spettmeis ble merket i hagen i dag. Det som fikk ring på foten var to kjøttmeis og tre blåmeis. Jeg fikk også en blåmeis som allerede hadde ring. Det var en fugl jeg merket i hagen 19. januar i år.

Da klokken viste over tre på ettermiddagen begynte jeg for alvor å miste konsentrasjonen og det var på tide å komme seg ut. Fordi det hadde vært sett en god gjeng med polarsvømmesniper på Revtangen tok jeg turen til Kolnes i håp om å se en der. Jeg gikk hele strekket fra Brunnavika til Solastranden og så hele tiden på sjøen. Men ingen polarsvømmesnipe. Piplerker og vadere var det derimot mye av. På vei tilbake hadde jeg medlys og det var mye enklere å sjekke det jeg så fremfor meg. Sjøen ble også sjekket aktivt og opp fra sjøen fløy det plutselig en polarsvømmesnipe! Den fløy noen få meter før den landet, før den igjen fløy opp og trakk sørover. Jeg fulgte den med kikkerten helt til den forsvant bak moloen på Kolnes. Jeg tok opp kameraet og begynte å springe bortover men kom ikke så langt før det fremfor meg letter en kritt hvit piplerke! Heldigvis fløy den ikke så langt og da jeg så den i kikkerten var det omtrent ikke tvil. En VANNPIPLERKE! Jeg hev opp kameraet og fikk knipset et par bilder. Deretter gikk jeg forsiktig et skritt nærmere. Men det tålte den ikke og fløy opp på en steinrøys litt lengre borte, satt der i noen få sekund før den fløy et godt stykke lengre bort.
Vannpiplerke
Vannpiplerke
Jeg lette litt mer etter fuglen men fikk bare et par glimt. På Kolnes var det rundt 110 skjærpiplerker, så den hadde mange slektninger å gjemme seg mellom. Annet nevneverdig jeg så på kveldsturen var en rødstjert, 10 [fasaner], 3 dvergsniper og en tundrasnipe.

Da solen gikk ned syklet jeg hjem igjen. Jeg var nesten hjemme da jeg syklet forbi båthavnen og tilfeldigvis bestemte meg for å ta en titt for å se hvordan det sto til med båten. Til min store forundring satt det en kortnebbgås på kaien! Den var svært tillitsfull og reiste seg bare rolig og begynte å gå bortover grusstien da jeg nærmet meg den. Etterhvert gikk den på vannet og svømte litt rundt i båthavnen. Jeg tok endel bilder av den, men fordi solen hadde gått ned måtte jeg bruke vel høy ISO..
Kortnebbgås på stien er ikke dagligdags.
Kortnebbgås

1 kommentar:

  1. Hei Bjørn! En riktig spennende dag i Sola med både vannpiplerke , polarsnipe og kortnebbgås pluss en hel del andre observasjoner. Gratulerer med mange og flotte funn!

    SvarSlett