søndag 2. mars 2014

01. mars - Brilleand, svartstrupe og hybrid!

I dag ble jeg kjørt til Vik og skulle sykle hjem der i fra. I Vik var det lite fugl og jeg syklet videre til Ergavatnet. Her var den første fuglen jeg rettet teleskopet mot en stjertand, hann. Litt senere så jeg en annen fugl som jeg i starten lurte litt på. Men jeg hadde sett bilder av en lignende fugl og forstod at det måtte være en STJERTAND X STOKKAND! Dette var den første av denne hybridtypen jeg har sett. Ellers telte jeg 1000 brunnakker og så 7 bergender og en sivspurv. Mens jeg sto på høyden over Ergavatnet sjekket jeg også Orreosen. Der var det 4 havørn, en myrhuak og over 200 viper.

Stjertand x stokkand
Etterpå syklet jeg til Orreelvas utløp. Der så jeg 5 sandlo og 5 gravender. Deretter tok jeg turen jeg til Revtangen hvor det var 10 fjæreplytt, 5 myrsniper, 14 gravender, 5 steinvendere og 8 sandlo. Jeg ville prøve å ta noen bilder av myrsnipene og begynte å gå nedover i taren. Da skremte jeg plutselig opp en fugl. Jeg rettet kikkerten mot fuglen og så at det var en svartstrupe, hunn! En art jeg kun har sett ytterst få av, og dette var den første jeg selv har oppdaget. Etter å ha tatt noen bilder av svartstrupen valgte jeg å la den være i fred, da den ble mer og mer urolig. Jeg bestemte meg for å ta en titt på sjøen en siste gang før jeg syklet videre. Da så jeg plutselig BRILLEANDEN komme flyvende rett mot meg. Jeg får også knipset et par bilder i det den flyr forbi på sitt nærmeste. Det som gjorde dette så kjekt er at det er over en og en halv måned siden sist fuglen ble sett.

Svartstrupe, hunn
Svartstrupen
Et herlig syn en tidlig vårdag - brilleand, hann
Fornøyd syklet jeg videre nordover. Da jeg kom til Revevika så jeg en [snøgås], 5 sædgjess, underarten rossicus og 2 hvitkinngjess. Ved Revekai var GRØNLANDSMÅKEN på plass, men svartrødstjerten fra i går så jeg ikke noe til.

2K grønlandsmåke
Hjemover syklet jeg forbi Borestranden og utløpet av Figgjoelva, men det var lite fugl der på grunn av mye turgåere. Alvevatnet ble sjekket. Der var det litt krikkender og stokkender, men ingenting spesielt. Det beste var en hønsehauk og en sandlo som fløy over. Harvalandsvatnet ga bedre resultater. Der så jeg 180 kanadagjess, 2 snadderender i par, en hunnfarget lappfiskand, 7 taffelender og 5 bergender.

Da jeg kom hjem var det fortsatt endel dagslys igjen og jeg tok derfor en liten runde. Jeg så 2 horndykkere på Sør-kolnes, 2 sandlo, en rødstilk og en horndykker i Brunnavika, og en sandlo og en dvergdykker i Hagabukta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar