fredag 28. februar 2014

27. og 28. februar

De siste to dagene har jeg vært mye rundt om, og sett mye har jeg også. Derfor tar jeg bare et kort sammendrag hvor jeg tar med det kjekkeste.

I går startet jeg dagen med min far på Kolnes hvor vi så en snadderand, hann. Deretter kjørte vi til Harvalandsvatnet hvor vi så 5 taffelender, 2 snadderender, 5 bergender og 2 lappfiskender.

Vi kjørte så til Reve hvor vi først tok en tur ned om Revekai hvor det var en 2K GRØNLANDSMÅKE. Ved Reve øst var det mye gjess og vi så 4 tundragjess, underarten flavirostris, 6 tundragjess, underarten albifrons, 3 sædgjess, underarten rossicus, 65 hvitkinngjess og 50 kortnebbgjess.

Så fikk vi plutselig oppdatering på kaspimåken i Sirevåg havn, en art min far fortsatt manglet og vi kjørte ned dit.Vel fremme kom KASPIMÅKEN med en gang vi begynte å kaste ut brød. Her så vi også 2 2k GRØNLANDSMÅKER.

Kaspimåke
Kaspimåke
Grønlandsmåke
I dag var det tilbake på sykkelen. Jeg startet i Harvalandsvatnet. Der så jeg 9 bergender, 6 taffelender og litt heipiplerker. Deretter prøvde jeg ut en ny vei mellom Harvaland og Sele og havnet ved Selemyra hvor jeg skremte opp en duetrost! "Herlig" er nok det beste ordet som beskriver hva jeg tenkte når jeg så den. Med denne var dagen allerede reddet.
Jeg fortsatte til utløpet til Figgjoelva. Der var det 2 bergender som kom flyvende oppover elva og en vintererle.
Bergand med et lurt smil om munnen
Videre syklet jeg på innsiden av Borestranden hvor jeg så en svartyggerle, hann. Da jeg var halveis på strekket tok jeg også en titt på sjøen og så en storlom. Etterhvert havnet jeg ved Reve kai der en svartrødstjert plutselig kom og satte seg rett fremfor meg. Det var også kjekt. Den 2K GRØNLANDSMÅKEN var også på plass her. I dag hadde gåseflokken flyttet seg til Revevika. Jeg så ingen kortnebbgjess, men 4 tundragjess, underarten flavirostris, 2 tundragjess, underarten albifrons, 20 sædgjess, underarten rossicus og rundt 60 hvitkinngjess.
Svartrødstjert
Før jeg syklet hjemover tok jeg også en tur på Revtangen. Der så jeg en myrsnipe og en god gjeng på 25 gravender.

Slike flokker i slutten av februar skaper vårstemning 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar