onsdag 26. februar 2014

26. februar - Våren er kommet til Jæren!

 Endelig virker det som om våren er kommet for fullt. I dag så jeg blant annet 200-300 sanglerker, nesten 100 heipiplerker og mange andre trekkere. Jeg startet i Brunnavika hvor det var 3 rødstilk, en horndykker og årets to første gravender i selve bukta. På et av jordene gikk det også 9 gjess, inkludert to sædgjess, underarten rossicus. Videre syklet jeg til Nord-kolnes hvor det var lite å se, og jeg syklet til Kolnes. Jeg så lite fugl ved sjøen men på et jorde gikk det en sandlo og en svartryggerle, hann! Skikkelig vårstemning. Ikke minst med alle de titalls sanglerkene som også sang rundt om. Jeg tok også en tur innom Sør-kolnes hvor jeg så en snadderand, hann og en gråstrupedykker.

Etter dette vendte jeg nesen mot Harvalandsvatnet. På veien dit så jeg 8 heipiplerker ved Regestranden og endel viper og sanglerker rundt om. Markene rundt Harvalandsvatnet var det første jeg sjekket og der var det bra med fugl. Blant annet 60 heipiplerker, og mange sanglerker, viper og stær. I vannet var det bra med brunnakker og stokkender, og blant dem var en snadderand, hann. Mens jeg så på vannet hørte jeg en velkjent lyd. En syngende sivspurv! Jeg scannet sivet med kikkerten, og der satt den. En nydelig sivspurv hann.
Ellers var det 7 taffelender, 4 bergender og en havelle i vannet.

Videre syklet jeg mot Sele. Men da jeg kom til Skasmyra så jeg at det gikk endel gjess på et jorde, og disse måtte sjekkes. Ved første øyekast så det ut til at flokken kun besto av kanadagjess, men med en nærmere titt var også [polargåsen, underarten minima] sammen med dem. Da jeg kom til utløpet til Figgjoelva så jeg endel måker og dagens andre sandlo, noe jeg syntes var kjekt. Jeg tok også en titt på Lyratangen hvor jeg så nok en snadderand, hann.
Alltid like kjekt med årets første sandlo
Så gikk turen mer hjemover. Men jeg ville gjøre ferdig runden rundt Sele. Da jeg nærmet meg nedsiden av Alvevatnet så jeg plutselig en halvstor fugl ved et gjerde. Jeg løftet kikkerten og så en brunnakke som så ut til å sitte fast! Den måtte jeg hjelpe. Jeg gikk bort til den, fikk den løs og bestemte meg for å sette den ut i Alvevatnet. Mens jeg gikk mot vannet kom det en myrhauk flyvende over og på jordene var det noen få heipiplerker. Vel fremmet ved vannet fikk brunnakken friheten tilbake og så ut til å svømme fint.

Brunnakken, rett før den slippes
Før jeg tok turen hjem tok jeg også en rask titt på Voll hvor jeg så de 5 sædgjessene, underarten rossicus som nå har holdt seg en stund der.

1 kommentar:

  1. Hei! For en flott blogg du har! Jeg er pedagogisk leder i Tjelta barnehage, Sola kommune og vi går lengre turer i nærmiljøet vårt, inkludert harvelandsvatnet. Der er det masse fugleliv men desverre kjenner vi ikke til navnet til alle de fine fugleartene vi enten ser og/ eller hører kvitre på avstand. Kunen du tenke deg å gi oss en guidet tur i området hvor du kunen fortelle litt om utstyret du bruker på å kikke på fugler, hvilke fuglearter du har sett, kanskje hjelpe oss å navnsette noen fugler vi ser på tur i / rundt harvelandsvatnet. Vi hadde satt stor pris på dette. Så ta kontakt med barnehagen! Håper vi kan få det til nå i mai! Mvh Paula Alvestad

    SvarSlett