onsdag 19. februar 2014

19. februar - Hafrsfjord nord

Etter middagen i dag tok jeg en tur og sjekket nordre del av Hafrsfjorden. Jeg startet i Melsviga. Her så jeg 3 smålom, gråstrupedykker og 6 storlom samlet! Noe jeg personlig synes var et høyt antall storlom til Sola kommune å være. Faktisk er det det høyeste antall rapportert på artsobservasjoner i kommunen.Videre gikk turen til Hafrsfjord bru hvor det var endel gråmåker. Sammen med en gjeng gikk det en tjeld på holmen, og nedenfor dem svømte en dvergdykker. På utsiden av brua var det også 4 gråstrupedykkere.

Da jeg var på Hafrsfjord bru så jeg at det var bra med fugl i Revheimsvågen og jeg syklet videre dit. Her var det 5 dvergdykkkere og en horndykker relativt nær land. Litt lengre ute lå det en stjertand hann og hunn sammen med endel stokkkender og brunnakker.
Dvergdykker
Hestnes ble også sjekket. Her lå det 2 storlom og en flaggspett var ikke til å unngå og legge merke til. I en av de små båthavnene var det en siland som var svært tillitsfull til arten å være.
2k siland, hann

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar