torsdag 13. februar 2014

12-13. februar - Sør-kolnes

De siste ukene har det vært svært lite interessant å se i Sola kommune. Men i går fant jeg endelig noe, iallefall jeg ble svært glad for å se. På Sør-kolnes gikk det nemlig en sædgås, underarten rossicus og 2 tundragjess, underarten albrifrons! Begge disse er arter jeg aldri hadde sett på Kolnes før. Dessverre var det svært mørkt da jeg fant dem i går og jeg brukte derfor den lille tiden jeg hadde til disposisjon i dag til å prøve å få noen brukbare bilder. Jeg var ikke på Sør-kolnes i mer en femten minutter men ble noenlunde fornøyd med bildene jeg fikk.
3k+ tundragås, underarten albifrons
2k tundragås, underarten albifrons
Begge tundragjessene ved siden av hverandre til sammenligning. 



Sæggås underarten rossicus sammen med den voksne tundragåsen

De to siste dagene har jeg også sett svartrødstjert, 12 storspover, 2 bergirisk, gravand og alkekonge på Sør-kolnes. I tillegg ligger det flere hunder ender på Sør-kolnes som jeg ikke har fått sjekket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar