torsdag 21. november 2013

21. november - SVARTHALSDYKKER

Fuglemessig startet dagen allerede på vei hjem fra skolen da jeg så en varsler ved Risnes. Da jeg kom hjem syklet jeg rett til Brunnavika og tok en liten titt der. Der så jeg en horndykker og to lappspover. Fordi det var så lite bølger på sjøen var jeg lysten på en tur til Solavika for å se etter sjøfugl der og syklet direkte dit.

I Solavika var det bra med fugl på sjøen. Der var det blant annet 160 svartender, 6 bergender, 8 gråstrupedykkere og 35 horndykkere. Jeg tok også en titt på Regestranden, men det var det lite fugl. Jeg vendte nesen hjemover igjen, men stoppet ved utkikksplassen ved Solastranda og tok et nytt sveip over Solavika. Da så jeg en dykker som skilte seg ut fra horndykkerne den var sammen med. Den hadde relativt lang hals og først tenkte jeg gråtsrupedykker. Men da jeg zoomet inn på den viste det seg at det verken var en gråstrupedykker eller horndykker. Det var en SVARTHALSDYKKER! Alt stemte; toppet hodeprofil, tynt oppoverbøyd nebb, stort mørkt parti på hodet, ett mørkere parti i nakken osv. Dessverre begynte det å mørkne og bildene ble så som så. Forhåpentligvis er fuglen der i morgen også slik at jeg kan ta bedre bilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar