lørdag 9. november 2013

09. november - Regestranden og Sola slår til!

Startet dagen med å gå rundt i skogen(e) ovenfor Regestranden på jakt etter rødtoppfuglekonge og lignende. Over 50 fuglekonger ble sjekket uten resultat, men en gransanger, underarten tristis/abietinus var bedre enn ingenting. I skogen så jeg også en trekryper, 3 rugder og endel meis. Etterpå gikk jeg ned til stranden for å sjekke der. Man vet jo aldri hva som kan dukke opp langs strandkanten en novemberdag..

Sammen med rundt 20 skjærpiplerker så jeg en piplerke som var mye lysere enn de andre. Fuglen var nesten kritthvit og det lyse undernebbet var også svært iøynefallende. Jeg knipset i vei og ble etterhvert ganske sikker på at det dreide seg om en VANNPIPLERKE.

Vannpiplerke
På stranden møtte jeg på GKR og etterhvert kom også EWE. Vi fant ikke piplerken og etterhvert delte vi oss. Etter et par minutt fant jeg og Egil igjen piplerken og også han mente det dreide seg om en vannpip og den ble claimet som det. Plutselig ringer Geir og sier han har funnet en lys sak. Vi skyndte oss bort til der fuglen var og fikk knipset endel bilder. Det viste seg at det dreide seg om en ÅKERSANGER! Fuglen blir lagt ut på bms og det kom endel folk. Men dessverre var sangeren ikke å se.

Åkersanger
Åkersanger

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar