fredag 10. mai 2013

09. mai - dverglo

Jeg brukte mye av formiddagen sammen med Vemund Opedal og Sindre Molværsmyr på Klepp, men vi var også en tur innom Harvalandsvatnet. Der så vi en svartryggerle, 2 snadderender og en myrhauk. I tillegg satt det 16 småspover ved vannkanten men ellers var det lite å se her.


På kvelden reiste jeg ut til Rott sammen med min far og vi kom oss til Rott klokken halv 7. Den første plassen vi tok turen var til nordsiden der det ved Rottnesodden var endel vadefugler.  Vi så 4 viper, rødstilk, strandsnipe og to loer som gikk i bukta. Av ender var det 2 krikkender, brunakke og endel gravender. Jeg sjekket opp loene og det var snakk om to forskjellige arter! Den ene var en sandlo mens den andre var en dverglo! Jeg fikk studert den en del og knipset noen bilder. Selv om jeg ikke hadde gått noe nærmere fløy den plutselig og vi gikk videre. Ved Humlaneset er det en liten plantning der det var endel bokfink, en gulspurv og en møller. Her var det også en svartryggerle som gikk på et jorde.

Vi fortsatte videre til vestsiden der det i Vatnet var 7 stokkand hanner. Deretter så vi utover sjøen og så over 200 terner som var næringsøkende ute på sjøen. Sammen med dem var det også rundt 20 havsuler. Mens vi så på sjøen dukket det plutselig opp en svartrødstjert , men den forsvant etter svært kort tid.

På turen prøvde vi å ta for oss så mye som mulig av øya men det ble svært grovt. Småfugler så vi heller ikke så veldig mye av men tidspunktet på dagen påvirket nok dette en god del.

Før vi tok turen hjem igjen gikk vi bort til dvergloen igjen for å prøve å få tatt noen bedre bilder. Nå satt den på en myr og jeg kravlet meg bortover mot den for å ta bilder. Jeg ble våt, men det var verdt det. Mens jeg knipset kom det plutselig to krikkender som satte seg foran meg. Disse tok jeg også selvfølgelig bilder av.

Dverglo
Krikkand
Dvergloen synes jeg var en svært artig observasjon. Det er den andre i Rogaland i år, mint første i Sola, nytt edelkryss og kun den tredje gangen jeg har observert arten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar