tirsdag 7. mai 2013

07. mai

Når jeg kom hjem i dag tok jeg en tur til Hagabukta hvor det var mye fugl som sang. Mens jeg var der så jeg  blant annet 2 stillits og 2 trepiplerker. Jeg var på vei til Hagaøyna da endel fugler begynte å varsle. Jeg tittet rundt meg og så en rovfugl som fløy over øya. Jeg rettet teleskopet mot den og trodde først det var en sivhauk. Men det gikk ikke lang tid før jeg så at det var en SVARTGLENTE! Jeg tittet litt mer på den for å forsikre meg om at det var riktig art og det ble fort bekreftet  Jeg skyndt meg å ta opp kamera før den forsvant bak Hagaøyna men jeg var litt for sen.. Jeg spurtet med sykkelen bort til Hagaøyna for å prøve å få tatt noen bilder av den men da jeg kom til toppen var den ikke å se. "Dessverre" har det vært en svartglente rundt i distriktet og mest sannsynlig er det snakk om samme fugl. Derfor kan det ikke regnes som edelkryss. Jeg gikk ned fra toppen jeg hadde vært på og så en gul fugl som gikk fremfor meg. Jeg sjekket den med kikkerten og så at var en gulerle, underartet flava!

Svært fornøyd fortsatte jeg turen til Strandnesvågen. På veien ned hørte jeg en stillits og da jeg gikk ned til til sjøen skremte jeg opp 3 gluttsniper. Her så jeg også 5 bergender og en horndykker.

Etter dette var jeg hjemme en tur for å spise middag før jeg tok turen ut igjen til Brunnavika. Her var det blant annet en munk, 2 rødnebbterner, 3 gråstrypedykker. I tillegg fløy en jordugle over mot nordøst! Dette var den første jeg har sett på Kolnes.

Deretter var jeg en liten tur ned til Nord-kolnes hvor det var svært lite fugl, men jeg så 6 småspover som var nytt årskryss for meg. Jeg fortsatte til Kolnes hvor det var endel fugl på et sauejorde som måtte sjekkes opp. En av fuglene var en svartryggerle hunn. Nede ved sjøen var det også en bergand. Sør-kolnes var jeg også innom og så 15 steinvendere, 8 heilo og en småspove.


Jeg var også på tur i går og så en rødstjert på Harvaland og 3 snadderender i Harvalandsvatnet. Ved vatnet var også den 2K dvergmåken på plass. Jeg satte meg til for å prøve å få tatt noen bilder da det kom svømmende to toppdykkere. Jeg prioriterte heller dem i stedet for dvergmåken som heller aldri kom så veldig nær. Det kom også en gravand flygende forbi meg.

Toppdykker
Gravand

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar