fredag 3. mai 2013

01. mai - Harvalandsvatnet og Bybergsanden

Jeg startet dagen i Harvalandsvatnet hvor jeg umiddelbart så at dvermåken var på plass. I vannet lå det også et skjeand par. Jeg brukte en del tid her på å prøve å få bedre bilde av dvermåken men lyktes ikke. Mens jeg fotograferte så jeg også 2 sivhauk, 6 svartryggerler og alle de tre norske svaleartene.

Jeg tok turen ned til Bybergsanden klokken 08:00 i håp om å få se noen joer på trekk. En av de førte fuglene jeg så var en splitterne som trakk sør. Ikke lenge etterpå kom det en fugl trekkende nord som jeg med det første øyekast stusset på, men jeg så raskt at det var en havlire! Et relativt tidlig individ på en like underlig lokalitet. Det var nok vinden som hadde presset den inn mot land. Etter dette gikk det en god stund før jeg så noe kjekt, men den jevne strømmen av havsuler holdt meg opptatt. Den neste kjekke fuglen jeg så var en tyvjo som trakk forbi. Ikke så alt for lenge etterpå kom det også en gulnebblom trekkende sør i fin sommerdrakt. Dette var det siste interessante jeg så før jeg ga meg 10:30. Det er kaldt å sitte helt åpent på den måten jeg gjorde denne dagen. Av annet jeg så når jeg satt på Bybergsanden var 150 havsuler, 100 svartender, 10 havhest, 15 krykkjer, noen lom og selvfølgelig endel ubestemte alkefugler. I tillegg lå det en horndykker på sjøen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar