søndag 28. april 2013

26. og 27 april

Den 26. april tok jeg en tur til Kolnes. Jeg startet i Brunnavika hvor jeg hørte en løvsanger og så en trepiplerke. I Brunnavika så jeg også 4 horndykkere og en sandlo. På veien til Nord-kolnes så jeg en liten fugl som hoppet i en hage. Jeg stoppet opp og så at det var en svartrødstjert! Fuglen var i den samme hagen som den jeg så 17. april. Den eneste forskjellen var at dette var en hann. To svartrødstjerter i den samme hagen i løpet av 10 dager må man kunne si er uvanlig! Jeg brukte en del tid på fuglen og fikk noen brukbare bilder.
Svartrødstjert
Etterpå gikk jeg en tur ned til Nord-kolnes. Her så jeg noen bergirisk, enkeltbekksin og gråstrupedykker. Jeg gikk litt langs sjøen og skremte opp 4 ender som lå i fjæresteinene. Jeg løftet og kikkerten og så at det var et stjertand par og et skjeand par!

Jeg var også på Kolnes og Sør-kolnes denne dagen og så blant annet 3 svartryggerler, og 2 gråstrupedykkere.



I går var jeg på sykkeltur sammen med Vemund Opedal. Vi startet i Brunnavika hvor løvsangeren var på plass og vi så også 2 gråstrupedykkere og en horndykker.

Vi var også en tur nedenom Nord-kolnes hvor vi så en skjeand, gråstrupedykker og en gransanger.

Vi syklet så videre sørover og var innom både Solavika, Ølberg og Hellestø hvor vi desverre så svært lite fugl.

Da vi kom til Harvalandsvatnet brukte vi litt tid her og spiste. Vi så blant annet 2 sivhauk, 5 snadderender, løvsangere og låvesvaler og sandsvaler. Mens vi satt der så jeg en liten måke som fløy mye fram og tilbake over vannet. Det var en 2K dvergmåke! Fuglen var den andre i Rogaland i år og begge fuglene er funnet av meg. I Norge i år er det ennå ikke gjort mer en 5. funn. I motsetning til fuglen på Kolnes var denne stabil og flere har fått sett den.
Dvergmåke

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar