søndag 21. april 2013

20. april

I går var jeg på en langtur på sykkel og var innom mange steder som ligger i Sola kommune. Derfor så jeg også relativt mye kjekt.

Jeg startet i Strandesvågen. Her var det endel tjeld og 27 lappspover som gikk på mudderet og 2 horndykkere og en bergand lå ute i bukta.

Etterpå fortsatte jeg til Solavika. Her så jeg 4 horndykkere på sjøen. Midt ute i vika lå det en liten flokk med brunnakker men midt inne i flokken lå det to ender som skilte seg ut. Det var et skjeand par! Dette er de to første jeg har sett i år.

Deretter gikk jeg til Regestranden. På noen fjæresteiner gikk det 15 fjæreplytt og 2 sandlo. I en hage hørte jeg også min første gransanger i år synge og jeg skremte opp en bjørkefink.

Etter dette syklet jeg videre til Ølberg. Her var det ikke så mye fugl men i den delen som kalles Taravika fant jeg 3 rødstilk og en strandnipe.

Strandsnipe
Jeg fortsatte videre til Hellestø hvor det var svært lite fugl. Her syklet jeg langs stranden og stoppet ved granplantingen som ligger rett ovenfor stranden. Her var det litt måltrost, bokfink, fuglekonge og gulspurv. Mens jeg gikk rundt hørte jeg noen litt spesielle lyder fra ett tre. Der satt det 2 stillits.

På Bybergsanden så jeg 2 horndykkere, men utenom det var det svært lite fugl.

I Harvalandsvatnet var det mye måker som satt på kanten og flere hundre ben ble sjekket, men jeg fant ingen ring. Jeg så også et snadderand par og en bergand her. Langs bekken som går på sørvest siden av vannet sang en gransanger og 2 svartryggerler satt på et jorde rett ved siden av. Rett før jeg gikk kom det også 2 stillits flyvende over.

Svartryggerle
Siden jeg var så godt i gang tok jeg turen ned til Skasmyra og jeg gikk et stykke langs elven. Mens jeg gikk kom det et sivhauk par flyvende over og fløy sakte men sikkert bort til Grudavatnet. I elven var det overraskende mye fugl og jeg så to unge knoppsvaner, endel stokkender, 3 brunnakker og mange krikkender. De fleste endene satt i grøften langs elven og de var derfor vanskelige å se. Jeg gikk derfor sakte bort mot dem slik et de la seg ned på vannet en etter en og jeg kunne sjekke dem. En av av endene som gikk ut i elven skilte seg ut. Det var en knekkand hunn! Rett etterpå fløy dessverre hele gjengen et stykke videre oppover langs elven. Om det i tillegg var en hann der er fikk jeg derfor aldri vite.

Etter å ha vært her syklet jeg fort hjemover igjen til Sør-kolnes og tok nesten ingen stopp. På Sør-kolnes var det mye trost som gikk på et jorde og jeg fant 10 svarttrost, 2 rødvingetrost, rundt 100 gråtrost og en duetrost. Ved fjæresteinene og på sjøen var det ikke så mye fugl men noen kjekke arter. Jeg så 2 gråstrupedykkere, en stjertand hann og et skjeand par. Om skjeendene var de samme som jeg så i Solavika tidligere på dagen kan godt være.

På Kolnes brukte jeg ikke så mye tid og kort fortalt så jeg en horndykker, en gråstrupedykker, en svartryggerle hunn og 2 bergirisk her. På veien til Brunnavika var det rundt 50 heipiplerker på et jorde. Selv om jeg ikke forventet å finne noe annet enn heipiplerker sjekket jeg dem og fant en sivspurv blant dem. En litt pussig lokalitet for en sivspurv etter min mening. Spesielt på våren.

I Brunnavika var det endel måker med ingen ring. Her så jeg også en gråstrupedykker, en horndykker og 3 rødnebbterner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar