fredag 22. mars 2013

21. mars

I går da jeg var på tur i Sømmevågen var det relativt mye fugl ute i fjorden, men jeg fikk ikke tid til å se på dem. Derfor tok jeg en tur her i dag også. Jeg så først på fuglene som var innerst i vågen. Stjertanda var på plass og ellers var mye av de samme fuglene som jeg så i går. Men litt utskifting var det, og både rødstilk og myrsnipe så jeg flere av i dag enn i går. Sammen med myrsnipene gikk det også en lappspove.
Ute på fjorden lå det relativt mye fugl i dag også, men jeg fant ikke så mye spennende. Jeg så rundt 80 bergender, horndykker, 2 smålom og en del toppdykkere. I tillegg lå det en stor flokk på rundt 150 sjøorrer et stykke ute.

Etter Sømmevågen prøvde jeg meg på en snarvei til Strandnesvågen langs sjøen. Det endte med at jeg måtte kave meg gjennom busker, kratt og steiner med både teleskop og sykkel på slep. Ikke det smarteste jeg har gjort på en stund for å si det sånn.. Da jeg endelig kom fram til Strandesvågen gikk det 2 grågjess på et gjorde. I tillegg så jeg 10 gravender og litt viper her. Store deler av bukta var fortsatt er islagt slik at det ikke var alt for mye fugl her.

På veien hjem syklet jeg ved Kolnes og tok en liten stopp i Brunnavika. I bukta var det endel tjeld, litt viper og en storspove som gikk. Utover sjøen var det relativt vanskelig å se fordi jeg hadde kveldsolen som gjorde det litt problematisk. Allikevel klarte jeg å finne en horndykker i det minste. Da jeg skulle gå kom det 2 knoppsvaner og satte seg helt innerst i bukta. Disse svanene gikk jeg bort til og tok endel bilder av. Mens jeg tok bilder hørte jeg en [fasan] som sang.

Knoppsvane

Det er godt det er noen arter man kan få godt bilde av uten å bruke noe særlig tid.
Dette bilde er uredigert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar