onsdag 27. februar 2013

Kolnes - 27. februar - dvergmåke

I dag var en relativt varm februardag og med en gradestokk utenfor huset som målte 6 grader. Turen i dag startet i Brunnavika. Der var det igrunnen skuffende med fugl og det eneste jeg så i den innerste delen av vika var noen kråker og en stokkand. Ute i vika var det også labert med fugl, men jeg så 2 gråstrupedykkere og en hettemåke. I tillegg hørte jeg en storspove, men med så lite fugl var det bare å komme seg videre.

På Kolnes var det heldigvis mer fugl og noe av det første jeg så var 4 bergender. Sammen med rundt 500 stokkender svømte det 7 gravender - et sikkert tegn på vår. På sjøen var det mer eller mindre blikkstille i dag også. Det gjorde det lett å se på fugl langt ute på sjøen og jeg talte 150 haveller og 18 gråstrupedykkere. Mens jeg så på sjøen så jeg en liten fugl som svømte fram og tilbake på sjøen og snappet opp noe fra overflaten som den spiste. Det første jeg tenkte på da jeg så den var en snipe, men da jeg zoomet inn ble det klart at fuglen var en måke. Etter å ha sett litt på fuglen så jeg at den hadde relativt iøynefallende ansikttegninger. Når jeg står og ser på fuglen blir jeg mer og mer sikkert på hvilken art det er snakk om. Plutselig letter fuglen og vingetegninger kommer fram. Etterhvert blir det klart at det er snakk om en 2K dvergmåke! Dette er den første i Norge i år og ny art for Kolnes! Etterhvert går jeg videre sør til holmen. Der var den enslige sangsvanen som har vært der en liten stund på plass og 2 rødstilk var sammen med den. I tillegg så jeg 2 bergirisk på Kolnes.

På Sør-kolnes var det mye fugl, men jeg fikk dessverre ikke tid til å sjekke fuglene så grundig fordi solen var i ferd med å gå ned. Med relativt dårlig tid fokuserte jeg mer på krikkendene, og sammen med rundt 130 krikkender var AMERIKAKRIKKANDA på plass. Jeg hadde litt tid før sola gikk ned slik at jeg også fikk sett 9 bergender og minst 25 gråstrupedykkere. Rett etter at sola hadde gått ned fløy det totlalt 80 fjæreplytt og 20 steinvendere forbi nordover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar