lørdag 16. februar 2013

Kolnes 15-16. februar - amerikakrikkand!

Turen den 15. startet i Brunnavika. Der var det i grunnen relativt lite fugl, men jeg så 3 bergender, gråstrupedykker og 4 horndykkere. I tillegg gikk det 3 [fasaner] på foringsplassen. 2 hanner og en hunn.

På Nord-Kolnes var det relativt mye skjærpiplerker og jeg skremte opp en storspove. Her så jeg også 2 horndykkere og 2 gråstrupedykkere. Sammen med skjærpiplerkene i taren så jeg også en rødstrupe og en gjerdesmett.

Etterpå gikk jeg videre til Kolnes der det var mye ender. Spesiellt mye haveller og kvinender. Sammen med den vanlige stokkand flokken svømte det 12 bergender, en toppand og en tidlig ankommet gravand. Mens jeg så på sjøen hørte jeg plutselig en lyd, og over meg fløy det en grågås. I tillegg så jeg en gråstrupedykker og teist på Kolnes.

På Sør-Kolnes svømte den vanlige flokken med krikkender, og selv om jeg har sjekket den hver gang jeg har vært der tok jeg en titt og der var den! Den lyse streken på brystet lyste opp mens den svømte sammen med de andre krikkendene. En AMERIKAKRIKKAND! Den var langt borte slik at jeg la ut melding om fuglen før jeg dokumenterte den. Etter at meldingen var lagt ut gikk jeg nærme for å dokumentere fuglen og da den endelig var dokumentert ble jeg svært lettet. Etter at jeg hadde studert den litt snek jeg meg inn på flokken for å ta noen gode bilder av anda. Etterhvert mens jeg gikk utover sjøen kom jeg ikke lengre ut fordi det ble for dypt. Så det ble ikke bedre bilder enn de jeg fikk da.

Amerikakrikkand
Mens jeg ventet på personer som ville se på anda tok jeg med tid til å sjekka de andre fuglene her. På en holme satt 2 storspover, en tjeld og 3 fjæreplytt. Sammen med stokkendene svømte det også 2 stjertender. En hann og en hunn. Etter en stund kom det 2 personer som ville se på anda, og jeg hadde den klar for dem i teleskopet mitt.





I dag tok jeg turen til Sør-Kolnes igjen for å se på AMERIKAKRIKKANDA og vise den til eventuelle personer som ville se på den og det dukket opp noen. Og på plass var den. I flokken fant jeg også stjertand hannen igjen, men ikke hunnen. I tillegg så jeg en laksand hann! En sjelden gjest på Kolnes. På en holme satt en vandrefalk og ute på sjøen lå det 4 horndykkere, gråstrupedykker og 5 islom. Det var tydligvis endel bevelgelse på småfugler fordi en sanglerke fløy over. Rett etterpå fløy det også en lappspurv over oss og satte seg ned på et jorde rett ved siden av oss. I tillegg så jeg 20 bergirisk og 30 gråsisik.

Jeg tok også en liten tur innom Kolnes før jeg gikk hjem. Der så jeg 10 bergender, gråstrupedykker, storspove og rødstilk.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar