fredag 18. januar 2013

Kolnes - 18.januar

I dag bestemte jeg meg for å ta turen til Kolnes og gå fra Sør-kolnes til Brunnavika.
På Sør-kolnes hadde mengden ender økt enda mer siden sist jeg var der. Etter å ha telt og sett gjennom flokken viste det seg å være ca 1000 stokkender, 150 krikkender og 500 brunnakker. Ute i sjøen var det litt bevegelse og 2 storspover trakk sørover. På en stein satt det en steinvender og sammen med endene var det nå 5 toppender og 3 bergender. Mens jeg så på flokken fløy det over en dompap. Den ga og fra seg lyd.

Etterpå gikk jeg videre til Kolnes. Der var det lite fugl. En gråstrupedykker lå på sjøen og den faste rødstilken gikk på stranden. Siden det var så lite fugl bestemte jeg meg for å ta turen videre. På en stein satt en skjærpiplerke og jeg gikk forbi på relativt kloss hold. Selv om jeg var såpass nær satt den fremdeles rolig på steinen, og da var det ikke noe annet å gjøre enn å ta opp kameraet og knipse et par bilder.

Dette er den mest tillitsfulle skjærpiplerken jeg har sett på lenge

Da jeg var fornøyd med bildene gikk jeg videre til Nord-kolnes. Også her var det lite fugl.. Ute i sjøen fløy en krykkje forbi. Dette er første vinterfunn av krykkje på Kolnes. I en bukt satt det noen skjærpiplerker og den ene var skremmende lys! Jeg skyndte meg med å ta opp kamera men jeg var nok litt for nær fordi alle fløy akkurat i det jeg skulle ta bilde av den og forsvant minst en kilometer lengre nord..

Litt skuffet gikk jeg videre til Bunnavika. Der var alle 3 rødstilkene på plass. Ute i vika lå det en islom, og inne i vika var det 7 knoppsvaner. 4 av dem hadde ringer og alle ble lest av. De forskjellige ringene var:
11K - adult knoppsvane
12K - 2K knoppsvane
13K - adult knoppsvane
14K - 2K knoppsvane

Alle individene er ringmerket i Tananger havn den 17.09 2012.
I skumringen fant jeg en gråtrost som gikk på en mark.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar