onsdag 16. januar 2013

Kolnes - 16.januar

Også i dag gikk turen til Kolnes og turen startet i Brunnavika. Der var den samme rødvingetrosten som i går under nøyaktig samme busk. Begge snadderendene var på plass og antall rødstilk var i dag 3 individ. Innerst i bukta var det også 2 knoppsvaner og den ene med fargeringen "11K." Dette er en voksen fugl som ble ringmerket i Tananger havn 17.09 2012. Den ble også sett på Hestholmen som kun ligger et par hundre meter i fra Brunnavika den 30. desember av undertegnede. På moloen gikk en steinvender og relativt langt ute i vika lå det en gråstrupedykker.

Etter Brunnavika valgte jeg å ta en tur ned til Nord-kolnes. Det er en plass jeg litt for ofte nedprioriterer fordi det som regel er relativt lite fugl der. Samtidig dukker det opp en ting der i blant slik at jeg går der når jeg har tid til det. 4 bergender lå på sjøen og en av dem var en 2K hann. I tillegg gikk det 2 skjærpiplerker i taren og en vandrefalk satt ute på en holme. Da jeg gikk fra stedet fløy det også over en havørn.

Selv om denne havørnen fløy høyt lagde den mye oppstyr

På Kolnes var det relativt mye ender, blant annet 50 haveller. En islom lå også på sjøen og 2 rødstilk gikk på stranden, men ellers var det lite fugl der. På stranden fant jeg og en død lomvi..

På Sør-kolnes var det rundt 850 ender derav 600 stokkender og 140 krikkender. Selv om det hadde kommet mye ender hadde antall toppender minsket til 7 individ. Sammen med stokkendene fant jeg 3 sothøner til min store overraskelse! Dette var i grunnen dagens høydepunkt. I tarebeltet gikk det en skjærpiplerke og på markene gikk det rundt 100 stær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar